“Leren door actie te ondernemen in plaats van te consumeren”

, ROC de Leijgraaf studenten

Ruim 30 leerlingen van de niveau 4 opleiding Middenkader Engineering aan ROC De Leijgraaf krijgen sinds kort les op een nieuwe manier. In plaats van eerst twee lesuren programmeren, daarna meet- en regeltechniek en tot slot nog een lesblok maintenance, ‘volgen’ ze deze vakken nu door elkaar! De studenten doorlopen een pilot welke zich het best laat omschrijven met woorden als ‘vakkenmix’, ‘teamwork’, ‘praktijkopdrachten’ en ‘zelfsturend’. Tijd voor een kijkje in de schoolbanken, of beter gezegd praktijklokalen, in Veghel en de rol die OndernemersLift+ speelt bij het verbinden van bedrijfsleven en onderwijs.

Innovatief onderwijsconcept

Terwijl de eerste- en vierdejaars studenten op stage zijn en de tweedejaars studenten andere lessen volgen, bepalen de derdejaars leerlingen elke woensdag zelf wat ze doen en wanneer. “Ze krijgen opdrachten waarin stof uit meerdere vakken is verwerkt en aan het eind van de periode moeten ze deze af hebben”, legt docent Cons Boonen uit. “Ze halen de opdrachten en informatie uit onze digitale leeromgeving en gaan naar eigen inzicht aan de slag. Derdejaars leerlingen hebben intussen zo’n basis opgebouwd in de eerdere jaren, dat het goed mogelijk is de afbakening tussen de vakken weg te halen. Straks in de praktijk loopt immers ook alles door elkaar heen!

Meer vrijheid en verantwoordelijkheid voor studenten

De studenten zien deze nieuwe manier van les krijgen vooral als grote vooruitgang. “Het geeft ons de mogelijkheid zelf te bepalen waar we de focus op leggen. We moeten inschrijven op lokalen en leren plannen en organiseren, wat wel even wennen is…”, lacht student Niels Martens. “Ik doe een brede opleiding waarin ik niet echt een richting kies. Op deze manier is het toch mogelijk me vooral te richten op wat ik het meest interessant vind. Op de vakken die meer aandacht vragen of waarin ik wil groeien. Het is toch zonde van de tijd als ik per se tien opdrachten voor een vak moet doen, terwijl ik het na één opdracht al snap?!” Paul Wagenaars vult hem aan. “We worden vrijgelaten en moeten in onze planning rekening houden met anderen. Zo is het in het bedrijfsleven ook, dus het is goed dat we er vast aan wennen.”

 

Praktijkgericht afstuderen

De link met de praktijk komt duidelijk naar voren in de manier van afstuderen. Elke student focust zich - in een team - op een project bij een industrieel bedrijf, op locatie. OndernemersLift+ biedt de docenten extra mogelijkheden om vraagstukken van bedrijven te verwerven en te vertalen naar opdrachten voor de studenten. Daarnaast biedt het netwerk van OndernemersLift+ een ingang voor bedrijven die een partner zoeken voor hun vraagstuk. Zo krijgt de Leijgraaf nieuwe, levensechte, opdrachten binnen voor de studenten. Een mooi voorbeeld van een succesvolle afstudeerstage is een ontworpen machineonderdeel voor Cups 4 You in Oss. Met het door vier studenten bedachte model, worden bakjes uit de spuitgietmachines gehaald. “De leerlingen hebben het onderdeel ontworpen met behulp van de 3D-printer op school en het model in het bedrijf op werkelijke schaal gebouwd. Hun prototype wordt inmiddels uitgebouwd tot negen modellen, die werkelijk in gebruik genomen gaan worden!”, vertelt Cons trots. “De omliggende bedrijven zijn blij met ons in de buurt.”

Procesinstallatie verhoogt praktijkcomponent & samenwerking

Een ander voorbeeld van het praktijkgericht leren is de nieuwe procesinstallatie die De Leijgraaf sinds kort tot haar beschikking heeft. “We kregen deze machine van MSD in Oss en hij wordt gebruikt voor de opleidingen Middenkader en Proces Operator. We kunnen nu tastbare producten maken. Vóór de zomervakantie willen we de eerste proefproductie laten plaatsvinden!” legt Cons uit. “Deze installatie maakt ons onderwijs nóg sterker. Zo’n machine kost normaal gesproken bergen met geld, dus we hebben deze kans met beide handen gegrepen.” Ook maakt de installatie samenwerking met andere scholen mogelijk. “In plaats van elkaar als concurrenten te zien, kunnen we gebruik maken van elkaars mogelijkheden. Zo heeft het Koning Willem I College een waterafvullijn en Helicon enkele food & feed installaties. Van dit uitwisselen profiteren de studenten natuurlijk!”

Meer weten?

Heb je een vraagstuk of opdracht waarmee deze praktijkgerichte studenten jouw bedrijf kunnen helpen?

Stuur dan een mailtje naar cons.boonen@leijgraaf.nl of bel: 088- 017 7176.

Dit soort vraagstukken, en alle andere praktiijkgerichte kennisvragen, kun je stellen op ons Kennisportaal

Onze betrokken kennispartners

De drijvende kracht achter het Kennisportaal en OndernemersLift+

Deel deze pagina