“De voedingsmiddelenindustrie moet transparanter zijn en consumenten voorlichten over additieven”

Annet Roodenburg, HAS Hogeschool Lector Voeding en gezondheid

Over E-nummers wordt de laatste jaren flink gediscussieerd in de foodsector maar ook daarbuiten. Iedereen vindt er tegenwoordig wel iets van. Ook de HAS’ers laten het onderwerp niet ongemoeid. Maar wat is nou de waarheid? Daar kun je lang over praten en het is ook goed om erover de praten en ook meningen van buiten de HAS te horen. Daarom hield het lectoraat Voeding en Gezondheid van lector Annet Roodenburg een Podium over de nut en noodzaak van E-nummers.

Actueel thema

“We hebben het ontzettend vaak over E-nummers”, trapte Annet de bijeenkomst af. “Het is een actueel thema. En ook al is door onderzoek vastgesteld dat er bijvoorbeeld meer mensen ziek worden van het feit dat ze te weinig groente en fruit eten dan door additieven, de voedingsmiddelenindustrie kan uit de discussie zeker kansen uit halen voor innovatie.” Vervolgens kwamen 2 sprekers aan het woord: Tiny van Boekel, hoogleraar bij Wageningen University, en Hans Kraak, hoofdredacteur van het vakbad Voeding Nu. De zaal zat vol: ruim 100 studenten, docenten en professionals.

Functie van E-nummers

Tiny van Boekel hield eerst een waar college over welke soorten E-nummers er allemaal zijn en welke functie ze hebben. Vervolgens keek hij naar de discussie over E-nummers vanuit wetenschappelijk perspectief. “Toen de industrie steeds meer gebruik begon te maken van additieven, werden deze in eerste instantie altijd uitgeschreven. Toen zij steeds beter getest werden, kregen ze een E-nummer: dit was een keurmerk om aan te geven dat het additief veilig was bevonden. De afgelopen jaren hebben E-nummers een steeds slechter imago gekregen. Het staat nu voor alles wat vies en slecht is. Maar in wezen is er niets veranderd.”

 

 

Transparant zijn

“E-nummers zijn in de eerste plaats bedoeld om bederf tegen te gaan”, vervolgde hij. “Als je zelf thuis kookt, gebruik je ze ook. Want naast chemische stoffen, hebben ook veel natuurlijke stoffen een E-nummer. De industrie gebruikt additieven om de kwaliteit van producten te waarborgen. Er is nu een dilemma ontstaan: vanuit technologisch oogpunt zijn ze nodig om bederf tegen te gaan, maar vanuit maatschappelijk oogpunt zijn ze echter ongewenst. Mijn oplossing? De voedingsmiddelenindustrie moet veel transparanter zijn en consumenten goed voorlichten over waarom additieven nodig zijn.”

Hype of trend

Eigenlijk was Hans Kraak het hier volledig mee eens. De verhalen van de sprekers lagen daarmee redelijk in elkaars verlengde. Hans is niet alleen hoofdredacteur, maar ook auteur van onder meer het boek ’77 fabels over voeding’. In zijn speech vroeg hij zich hardop af of gezonde voeding nou hype – dus tijdelijk – of een trend – dus blijvend – is. Hij meent het laatste. “En met die trend is onder consumenten het idee ontstaan dat je etiketten niet meer kunt vertrouwen. Uit onderzoek blijkt dat mensen meer natuurlijkheid willen in hun voeding en vrij van kunstmatige toevoegingen. En de hamvraag is: worden we er beter van als de industrie hierin mee gaat?”

 

 

Perceptie van de consument

Hans stelde vervolgens de vraag waar de discussie over de E-nummers eigenlijk vandaan komt. “Dat komt van de perceptie van de consument”, zei hij. “Stel dat een banaan etiket had, dan zou je zien dat ook deze vrucht E-nummers bevat. Alleen merken consumenten daar niets van. Want zoals Tiny al zei, veel E-nummers zijn natuurlijke stoffen. Het gaat dus vooral om die ‘enge’ toegevoegde additieven. Je ziet dat de industrie inspeelt op de angst van de consument voor E-nummers en een clean label gaat voeren: kunstmatige E-nummers worden vervangen door natuurlijke. Het probleem hierbij is dat die natuurlijke stoffen vaak niet getest zijn zoals kunstmatige toevoegingen. En dus kun je niet zeggen of het op de langere termijn beter is voor de gezondheid.”

Bekijk hier de presentaties van de sprekers. 

Vertrouwen terugwinnen

Hans viel Tiny dan ook bij als het gaat om transparantie van de voedingsindustrie. “We moeten de perceptie van de consument zien te veranderen. Bijvoorbeeld door het vertrouwen van de consument terug te winnen. We kunnen uitleggen wat er precies in producten zit en waarom dat beter voor de producten is. En we kunnen de dialoog aangaan. De media, maar ook bijvoorbeeld bloggers, spelen hierin een belangrijke rol. Zij kunnen de angst voor E-nummers maken of breken.”

De drijvende kracht achter het Kennisportaal en OndernemersLift+

Deel deze pagina