“Consumentenonderzoek toegankelijk maken voor een brede doelgroep”

Harry van Delft, HAS Consumerlab Bekijk de video

Het HAS Consumerlab heeft de afgelopen maanden al flink proefgedraaid en is nu goed van start. Het HAS Consumerlab is een initiatief van het lectoraat Agro Food Marketing aangevoerd door lector Harry van Delft. Het is een proeftuin waar ondernemers interactie aangaan met consumenten: een praktische leeromgeving voor hbo-studenten én ondernemers met faciliteiten voor consumentenonderzoek en co-creatie. Kartrekker is HAS-docente Annelies van Zuidam.

HAS Consumerlab

Het HAS Consumerlab wil agrofood ondernemers helpen betere beslissingen te nemen door ze de mogelijkheid te bieden consumentenonderzoek in hun innovatieproces in te bouwen. “Het Consumerlab heeft als doel met consumentenonderzoek meningen, ideeën en gedragingen van consumenten te achterhalen en zo te komen tot heldere inzichten”, legt Annelies van Zuidam uit. “Waardencreatie vraagt om een klantgerichte houding: een beter begrip van klanten leidt tot succesvollere bedrijven.”

 

 

Consumentenonderzoek gericht op agro, food en leefomgeving

Op dit moment draaien er alleen projecten die gelinkt zijn aan het domein food. Dit is toeval, want het HAS Consumerlab richt zich op de hele sector agro, food en leefomgeving. Annelies: “Het Consumerlab wil voor klanten werken die nog geen ervaring hebben met consumentenonderzoek en wil dergelijk onderzoek daarmee toegankelijk maken voor een brede doelgroep en hen bewust maken van de meerwaarde ervan.” De projecten van het Consumerlab zijn vrij kleinschalig en hebben een korte looptijd. Het lab wil zich specialiseren op in-home-onderzoek: dus onderzoek bij consumenten thuis. Dat is immers de plek waar de meeste beslissingen worden genomen. Daarnaast is smaak een belangrijke focus.

 

 

Voor meer informatie: HAS Consumerlab

Rol van het onderwijs

Docenten van HAS Hogeschool en medewerkers van ZLTO gaan de projecten uitvoeren. Zij zijn betrokken op basis van hun expertise. En op die manier stroomt de opgedane kennis meteen terug het onderwijs én het werkveld in. Studenten van HAS Hogeschool zijn bij het onderzoek betrokken in de rol van studentonderzoeker. “In 2016 wil het lab 30 projecten opstarten”, stelt Annelies. “Dit moet doorgroeien tot 90 projecten per jaar in 2020. We hopen over een jaar ook een fysieke ruimte te hebben, waar iedereen ons kan vinden, waar we focusgroepen kunnen afnemen, geïnspireerd worden en waar student-onderzoekers in tussenuren kunnen werken. Het belangrijkste is dat er over een jaar een enthousiast team van docenten en studenten is. Een team dat de agrofoodsector wil helpen om nóg betere beslissingen te nemen.”

Onze betrokken kennispartners

De drijvende kracht achter het Kennisportaal en OndernemersLift+

Deel deze pagina