“Studenten HAS en Avans bedenken ideeën bij 1e editie AH Innovation Cooker”

, Avans- en HAS Hogeschool

“Welkom bij de Albert Heijn Innovation Cooker!” Met een grote glimlach op zijn gezicht trapte Luite Snijder van HAS Hogeschool op 7 december om 8.30 uur de eerste ‘innovatiesnelkookpan’ die de HAS, Albert Heijn én Avans Hogeschool samen organiseerden af. In de zaal zaten naast verschillende docenten van zowel de HAS als Avans en aantal van de category managers van Albert Heijn, zo’n 30 studenten met nog wat slaperige gezichtjes rustig af te wachten wat deze twee dagen hen zouden gaan brengen.

 

Superstrakke presentaties
Wat ze nog niet wisten, was dat zij de Innovation Cooker twee dagen later dolenthousiast zouden afsluiten met superstrakke presentaties, helemaal geïnspireerd door de strategieën en concepten die ze samen hadden bedacht voor de afdeling Merchandising & Sourcing van Albert Heijn.

 

Relevante vraagstukken
Luite vertelde tijdens de aftrap kort wat over het ontstaan van de Innovation Cooker. “Het idee komt oorspronkelijk van de Grow Campus/OndernemersLift+ en Maarten Luijf van de HAS heeft het voortouw genomen om dit project van de grond te krijgen. Zeven category managers van Albert Heijn hebben voor deze gelegenheid enkele relevante vraagstukken waar zij in hun werk mee te maken krijgen ingebracht en waar jullie mee aan de slag gaan.”

 

Strategieën, concepten en actieplannen
Vervolgens kwam Mirte Huizinga, Project Manager Innovation bij Albert Heijn, kort aan het woord. “Het doel van de Innovation Cooker is het ontwikkelen en uitwerken van nieuwe innovatieve ideeën die passen bij de strategie van  Albert Heijn. In dit soort sessies neigen we snel in de richting van concrete producten, maar denk vooral breder, meer in concepten. We hopen dat jullie deze twee dagen veel van ons leren, maar andersom hoop ik ook dat wij van jullie leren. We kunnen elkaar naar een hoger niveau tillen.”

 

Doorwerken in het Avans Ondernemerscentrum
Enkele dagen later vertellen Luite Snijder en collega Evy de Wilde opgetogen over de afloop van de Innovation Cooker. De eerste dag was bij HAS Hogeschool in Den Bosch en stond in het teken van met het team -bestaande uit een category manager en vier studenten- inspiratie opdoen, brainstormen over ideeën en het beste idee kiezen. Hierna gingen de studenten aan de slag met het uitwerken van dit idee en konden ze de faciliteiten van de HAS gebruiken voor tests, proeverijen en andersoortig onderzoek. ’s Avonds konden ze doorwerken in het Avans Ondernemers Centrum bij Avans Hogeschool.

 

Wervelwind van energie
Op dag 2 kwam de hele groep bijeen in het hoofdkantoor van Albert Heijn in Zaandam. Luite: “Ik zie ons daar nog zitten om 8.15 uur met enkele docenten en category managers. Bijna alle studenten kwamen met dezelfde trein. Het ene moment was het nog stil in de zaal waar we zaten, het volgende was de hele zaal gevuld met stemmen van alle studenten die tegelijk binnenkwamen, elkaar inmiddels allemaal kenden en honderduit praatten. Ze hadden vanuit Den Bosch een wervelwind van energie meegenomen, de inspiratie spatte ervan af.”

 

Enorm betrokken
Evy vult aan: “Het was geweldig om te zien hoe aanstekelijk het enthousiasme van de studenten werkte, werkelijk iedereen werd erdoor meegetrokken. De category managers waren in de ochtend nog  ‘gewoon’ aan het werk, maar kwamen waar ze konden steeds kijken hoe het ermee stond voordat ze rond de lunch weer aansloten. Ze waren enorm betrokken.” In de laatste uren bereidden de teams een presentatie voor waarin zij hun idee toelichtten door middel van een concept, een businessplan en een roadmap voor de toekomst. De jury bestond uit juryvoorzitter Erik van Dulmen, Carlijn Olthof, Arnoud van Daalen en Wouter van Rooijen, allen unit managers van Albert Heijn, Jeroen Bos, directeur van HAS Kennistransfer en Bedrijfsopleidingen en Sandra Rambow, directeur van het Avans Ondernemerscentrum.

 

 

Overtuigende verhalen

Luite vertelt dat de jury over alle presentaties te spreken was. “Ze vonden dat het kwalitatief hoogwaardige ideeën waren, uitgelegd met overtuigende en goed doordachte verhalen. Door verschillende expertises bij elkaar te zetten –de studenten waren 4e jaars Food Innovation van de HAS en 2e jaars Advanced Business Creation en Small Business & Retail Management van Avans, gecombineerd met de kennis van de category managers– kregen we een totaalplaatje van hoog niveau voorgeschoteld. En natuurlijk was er ook een winnaar: het team dat een nieuw concept voor in het notenschap had bedacht”, zegt Evy tot slot. “Wie weet ligt dit idee over een jaar wel in de winkel.

Onze betrokken kennispartners

De drijvende kracht achter het Kennisportaal en OndernemersLift+

Deel deze pagina