Stel uw vraag

Om jouw vraag in behandeling te nemen hebben we nog wat aanvullende gegevens nodig. Vul hieronder je contactgegevens in en controleer nogmaals je vraag om hem vervolgens naar ons door te sturen.

Aanhef *

Staat je vraag wellicht hierbij?

  • Wij willen ons bedrijf opnieuw inrichten met duurzame materialen. Kunnen we dit laten ontwerpen?

    Binnen de bij ons aangesloten kennisinstellingen zijn meerdere opleidingen aanwezig rond duurzame bouw, zoals op HBO als op MBO niveau. Stel hierboven uw vraag en we nemen binnen vijf werkdagen contact met u op om de mogelijkheden te bekijken.

  • Ik heb faciliteiten nodig om onderzoek te doen. Waar kan ik terecht?

    Bij onze aangesloten kennisinstellingen zijn verschillende faciliteiten aanwezig om onderzoek te doen voor verschillende sectoren. Stel hierboven uw vraag, dan nemen wij binnen vijf dagen contact met u op om te kijken wat u nodig heeft en welke mogelijkheden er zijn.

  • Hoe kan ik mijn uitvinding beschermen?

    Wauw! Je hebt iets bedacht wat helemaal nieuw en erg inventief is. Het is nog nergens openbaar gemaakt en totaal niet voor de hand liggend. Dan wil je natuurlijk dat het jóuw idee blijft en dat er niemand anders mee aan de haal gaat. In dit artikel lees je hoe je jouw intellectueel eigendom kunt beschermen, met o.a. het octrooirecht, merkenrecht, auteursrecht en modelrecht. Zodat jij veilig en onbezorgd kunt gaan knallen!

    Niet alleen voorwerpen en machines, maar ook installaties, werkwijzen en stoffen kunnen veilig gesteld worden met het octrooirecht. Het octrooi verbiedt anderen om jouw idee te verkopen, produceren of bedrijfsmatig toe te passen en waarborgt de exclusiviteit. Jóuw exclusiviteit.

    Wanneer vraag je een octrooi aan?

    Het is zinvol een octrooi aan te vragen, als:

    • je een idee hebt wat zowel nieuw, inventief als industrieel toepasbaar is;

    • er een grote markt is voor je product;

    • de techniek veel waard is voor je bedrijf en de baten dus hoger zijn dan de kosten;

    • een octrooi je imago verhoogt;

    • geheimhouding onmogelijk is;

    • inbreuk goed aan te tonen is en je het octrooi kunt inzetten in een onderhandeling;

    • je samenwerkt met anderen; vastleggen wie van wat precies eigenaar is voorkomt een hoop gedoe in latere fases en geeft duidelijkheid.

    Wanneer vraag je geen octrooi aan?

    Soms heeft het weinig zin een octrooiaanvraag te doen, bijvoorbeeld als:

    • de winst die je zou maken door het hebben van het octrooi minder is dan de kosten van het octrooi; 

    • het idee niet nieuw of inventief is;

    • het om een product gaat met een korte levenscyclus of een kleine afzetmarkt;

    • er veel alternatieven beschikbaar zijn en een beetje concurrentie juist gezond is;

    • je geen geld hebt om een rechtszaak te voeren;

    • je geen tijd hebt om zelf in de gaten te houden of anderen zonder jouw toestemming gebruikmaken van je octrooi;

    • je niet wilt dat concurrenten precies kunnen lezen wat je hebt uitgevonden.

    Het belangrijkste is eigenlijk dat de bescherming van je intellectueel eigendom moet passen bij jouw bedrijfsstrategie. Als het je plan is marktleider te worden, vraagt dit bijvoorbeeld om een andere aanpak dan als je opgekocht wilt worden door een grotere partij.

    Beschermen van zaken naast octrooi als namen, teksten, vormgeving en kunst

    Oké, je bent eruit. Je gaat octrooi aanvragen. Maar ben je er dan? Naast de garantie dat niemand gebruikmaakt van jouw originele vinding, wil je nog meer vastleggen. Je kunt je voorstellen dat Coca Cola ook niet alleen de samenstelling van de frisdrank heeft beschermd. Denk bijvoorbeeld ook eens aan de vorm van de fles, het merk, het logo en de slogans die ze gebruiken.

     

Hoe werkt het?

1. Stel je vraag

Vakinhoudelijk of bedrijfsmatig, stel hier jouw vraag.

2. Beoordeling van jouw vraag

Binnen vijf werkdagen nemen we contact op.

3. Samen naar een oplossing

Samen kijken we hoe de vraag het best beantwoord kan worden.

Het Kennisportaal is een initiatief van OndernemersLift+

met als belangrijkste kennispartners: